Allmänt Förvirrad Småbarnsmamma

Direktlänk till inlägg 23 februari 2012

Hen-debatten

Av Annika - 23 februari 2012 16:33


Ja jag ger mig nog in i ett getingbo men jag måste skriva av mig angående hen-debatten.


Ni kan först läsa nedanstående artiklar

http://www.dn.se/Stories/stories-livsstil1/hen-debatten


På några sidor på facebook är det fullt krig mellan Hen-förespråkare och icke Hen-förespråkare.


Hen= ett pronomen som man ska använda när man inte vet vilket kön en person har. Tex en doktor. Det kan vara både en man och en kvinna och då säger man:  Doktorn, hen kommer snart.


Kort sagt är att man som hen-förespråkarna säger bör uppfostra könsneutrala barn. Man ska inte klä sina döttrar i rosa och pojkar i blått. Helst ska de gå i grå kläder så att det inte blir någon förvirring. ;-) För att vara krass så kan man säga att man inte ska kunna se på barnet om det är en flicka eller en pojke. Man ska avstå från stereotypa flick- och pojksaker.


En kommentar på facebook var att man bör inte sätta in en spegel i dotterns (oj förlåt, inte dottern, jag menar barnets) rum för då kommer hon att bli en passiv flicka (barn) som bara tänker på sin yta, och eftersom det är föräldern som sätter in spegeln så är det föräldern som bidrar till att hon blir så.


Man bör inte ha racerbilar eller raketer i sonens rum för då blir de aktiva, aggressiva utåtagerande pojkar och samma där, det är du som har gjort att de blivit så genom att ge dem en bil.


Om Myra helt plötsligt Vill sitta i en rosa klänning och titta sig i speglen och tycka att hon är fin har jag varit en dålig mamma då? Kommer hon tycka att hon inte är värd någonting och då träffa en misshandlande man som fått en bil i julklapp när han var liten.


 Måste jag säga hen om doktorn? Måste Myra leka med bilar (om hon nu inte vill alltså)?


Hur ska man uppfostra sina barn utan att de växer upp till passiva flickor eller kvinnomisshandlande män.


Är det genom att använda ordet Hen?


Eller gäller sunt förnuft även här? Måste det vara rätt eller fel. Om Myra vill ha rosa på sig kan hon inte få det lika gärna som att om hon vill ha blått (eller vilken av regnbågens färger) så går det precis lika bra.

Jag kommer i alla fall att försöka uppfostra Myra till att bli en stark, trygg person som vet att hon är en flicka men att hon är precis lika mycket värd som en pojke. Hon kan bli precis vad hon vill (ska dock starkt avråda från att bli strippa eller eskortflicka) och att det inte finns några begränsningar för vad hon kan göra pga vilket kön hon har.


Är det så fel att vi är olika män och kvinnor? Det betyder väl inte att en är mer värd än den andra för det?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 mars 2014 09:22

Som ni märker så händer det inte mycket här på bloggen och jag beslutat mig för att lägga den på is. Vem vet, kanske jag tinar upp den längre fram när jag har lust och tid. Ni får gärna följa mig på instagram istället där jag har användarnamnet @m...

Av Annika - 18 mars 2014 21:07

Ikväll har tisdagsklubben träffats på Kitchen & Table, god mat, gott vin och fantastiskt trevligt sällskap. Vi ses nästa gång tjejer! ...

Av Annika - 9 mars 2014 18:16

Jag sitter just nu på Kastrup för att flyga till Tyskland igen. Sa hejdå med en klump i hjärtat till denna underbara tös. Saknar henne och maken så mycket redan. Det är här jag ska spendera några dagar med jobbet Man kan ha det sämre :-) ...

Av Annika - 8 mars 2014 19:02


Vilken skön dag vi har haft idag. Myras feber har gått ner men är genomförkyld och hostig så vi har mest myst och tagit det lugnt. Vi har suttit på balkongen i solen och njutit av vårvädret. Helt ljuvligt. Som solen gör under för humöret.. ...

Av Annika - 6 mars 2014 16:09

Igår åkte jag till Krusenberg Herrgård för jobbmöte. Vilket fantastiskt fint ställe. När jobbet var slut överraskade chefen med att ha beställt en jättetrevlig vinprovning. Jag har världens bästa jobb :-) Därefter serverades vi en helt u...

Ovido - Quiz & Flashcards