Allmänt Förvirrad Småbarnsmamma

Alla inlägg under maj 2011

Av Annika - 5 maj 2011 08:05

Antingen har jag en grym pollenallergi idag eller så börjar jag bli riktigt förkyld. Jag hoppas på förkylning. Den går över fort och jag kan ta medicin för det.

Det finns ingen pollenallergi medicin som en gravid får ta. Hur jobbigt kommer inte det att bli.


Igår pratade jag i telefon med min kära vän i 1 timme, det är tradition att göra detta varje onsdag. Hon berättade allt roligt de hade haft i Florens. Shopping, god mat, snygga italienare/amerikaner mm. Längtar efter Italien. Måste nog försöka få till en arbetsresa dit innan jag blir för tjock och inte får flyga mer.

Vi bestämde också att vi ska äta på Harrys i Hlm en kväll när uteserveringen har öppnat. en trevlig tradition som försvann när jag flyttade. Men idag ska jag kolla upp när uteserveringen öppnar och hitta en lämplig dag.


Resten av kvällen gick i fotbollens tecken, Manchester United spelade semifinal i Champions league och det kunde vi ju inte missa ;-)

Jag har mest behållning av att spana in maken när han hoppar i soffan, springer runt i en ring och tjoar och när han biter på naglarna och håller på att kissa på sig av nervositet.

Det blev en hel del av den varan igår och idag önskar jag att jag tagit några foton :-)

Manchester vann med 4-1 så vi får till vår (hans) stora lycka se dem i finalen den 28 maj. Tjoohoo.


 Men nu är det dax för jobb och sen måste jag skriva ner en shopping-/packningslista för imorgon kväll åker maken och jag iväg på en romantisk slapparhelg i stugan.


God Morgon Världen

Av Annika - 4 maj 2011 08:14

God morgon


Som jag skrev igår så hade jag tid för ansiktsbehandling. Råkade titta fel på tiden så helt plötsligt hade jag en timme till godo. Vad göra?

Eftersom vädret blivit lite kallare och jag inte kan knäppa min trenchcoat längre så gick jag på jakt efter en jacka eller något. Hittade denna scarfliknande sak på lindex. så nu kan jag svälla ordentligt utan att behöva frysa.


Poncho - 100% Akryl



Sen var det dax för shampoo och balsam. Vi köper allt sånt på Body shop. Inte bara för att de gör väldigt bra saker men även för att de jobbar med miljö och fair trade. Den här veckan hade de erbjudande att om man köpte 2 st Eco-conscious hårprodukter så fick man en duschgel gratis. Jag valde ett som doftade mint och gurka. Den doftade ljuvligt.






Fortfarande hade jag tid över så..


Fruktstund  


 


Därefter var det tid för ansiktsbehandling. Jag hade tänkt att jag kunde ligga där och slippa prata och bara ha det gott. Men.... den här lilla tösabiten till ansiktsbehandlare pratade och pratade och frågade en miljon frågor om min graviditet. Suck. Men fin och ren blev jag, ser väl inte ut som de önskade 25 åren men hon kunde nog inte göra under.


Eftersom jag behöver mycket järn så var jag ute och googlade efter någon god järnrik paj. Hittade en som jag testade igår. Den blev en riktig hit.


 

 

Här kommer receptet om ni vill göra:

Spenatpaj med ädelost och skinka
4 Portioner 



Pajdeg 


3 dl Vetemjöl 
125 g Margarin 
3 msk Vatten 


Fyllning 


275 g Spenat fryst hackad 
100 g Purjolök 
1/2 msk Margarin 
75 g Ädelost 
75 g Kokt skinka 
3 Ägg 
3 dl Mjölk Salt Peppar 


Värm ugnen till 200 grader. Smörj en pajform, ca 25 cm i diameter. Tina spenaten och krama ur vätskan. Lägg mjölet i en skål och smula margarinet i mjölet till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop allt till en deg. Tryck ut degen i formen så att den kommer upp över kanten. Nagga den och låt stå kallt i 15 min. Förgrädda i 15 min. Strimla purjolöken och fräs den i margarinet tills den blir mjuk. Hacka skinkan och lägg den med purjolöken i botten av det gräddade pajskalet. Vispa samman ägg, mjölk och spenat. Smula i ädelosten, smaksätt och häll smeten i pajskalet. Grädda ca 30 minuter. 



Nu är det dax för kaffe och jobb.


God Morgon Världen!

Av Annika - 3 maj 2011 08:19

När vi gifte oss i augusti så fick vi ett presentkort på skönhetssalongen Njuta av Makens arbetskompisar.



Jag tänkte utnyttja halva idag. Nu när äntligen alla hormonfinnar försvunnit från mitt ansikte så får personalen på Njuta fräscha upp min hy och färga ögonfransar och plocka bryn. Ska bli hur skönt och som helst. men mina förväntningar är höga, förväntar mig att se ut som en 20 åring efter, eller iallfall 25.


Lillan hon är hur vild som helst om dagarna och vi tror att hon kommer att bli en cirkusartist för hon snurrar runt som en galning i magen. Det är en både underbar och märklig känsla, Underbar för att då vet vi att allt är ok och märklig för det känns som om man hade en alien i magen.

Det var ett tag sedan jag köpte något fint till henne så kanske på lunchen...

Vi håller fortfarande på att fundera på namn men jag tror att vi är på god väg att hitta rätt, men man vet ju aldrig när hon väl är född om namnet passar, men visst är Tuva fint?!


Nähä, nu är det dax att jobba..



God morgon Världen!

Av Annika - 2 maj 2011 08:53

Har ni vaknat och känt att näää, det här kommer inte att bli en bra dag och jag bara önskar att någon kunde mucka gräl med mig. Ungefär så känner jag idag. Antagligen hormoner men idag vill jag bara sura och tjura. Tur att jag jobbar ensam så ingen behöver komma i närheten av mig.


Helgen har varit härlig. Jag och maken firade att det var 2 år sedan han friade till mig på en liten uteservering i Paris.

Vi gick till Maria Tapas och åt tills minichoritzokorvarna höll på att pysa ut ur öronen. Helt underbart mysigt och gott.

Såhär fina var vi:


   


Såhär mysig är restaurangen, känns som man sitter i någons vardagsrum:





Igår blev en riktigt slappardag och jag gjorde brunch till oss.


 

Så den här veckan får vi väl ta och träna bort alla kalorier vi åt. Men det är det värt.


God Morgon Världen.



Ovido - Quiz & Flashcards