Allmänt Förvirrad Småbarnsmamma

Alla inlägg under april 2011

Av Annika - 11 april 2011 12:33

En gammal goding som jag fick förmånen att se live på Roskildefestivalen i somras. Snacka om ösig stämning.


Av Annika - 11 april 2011 08:38

Det var den mysigaste helgen jag haft på länge.

Vi åkte ner till stugan i Åhus på fredagskvällen.


 


Det var bara 12°C inne i stugan när vi kom dit , men med en massa ved och eldandes så fick vi upp värmen till 19°C innan det var dax att bädda framför den öppna spisen (bara det var supermysigt.).


    

Vi började lördagsmorgonen utomhus i solen med äggröra, bacon, vita bönor och kaffe.


 

Sen blev det solstolen tills vi märkte att solen tar nog mer än vad man tror. Blev lite röda. Då grillade vi korv och sov siesta innan det var dax för kvällsgrillningen (man kan aldrig få för mycket av grillat)


 


 

Vi eldade och sov framför den öppna spisen inatt också.


På söndagen blev det en mysfrukost innan det var dax att packa ihop och köra hemåt. Tiden gick alldeles för fort. 

Väl hemma var det bara att fräscha upp sig sen stack maken till HIF-Elfsborg 1-0  

och jag åkte och fick manikyr och pedikyr. Nu måste det bli ännu varmare så jag kan vandra omkring med mina bara fötter. Det blev fransk manikyr. Väldigt tjusigt.


Och helt plötsligt är det måndag igen. Bara två veckor tills vi åker ner till stugan igen och firar påsk.

Har många spännande saker framför mig den här veckan så det ska bli kul. men mer om det efter hand. nu är det dax för jobb.


God Morgon Världen 

Av Annika - 8 april 2011 15:32

Hmmm, en Kukis tack   



 

Av Annika - 8 april 2011 11:15

Gravid vecka 19

Foster i 19:e graviditetsveckan. Fotograf: Lennart Nilsson


Bebisen

Din bebis är denna veckan 13-15 cm och väger ungefär 200 gram. Vid förlossningen väger den vanligtvis 15 gånger mer, så den kommer lägga en hel del på hullet framöver.


En av de mest fascinerande sakerna med fostrets utveckling är hjärnan. Hjärnan är ett av de första organen som bildas de första veckorna och dess abnorma storlek i förhållade till resten av kroppen under den första delen av utvecklingen visar dess stora betydelse. I vecka 19 har muskler i hela kroppen kopplats ihop med hjärnan via nervtrådar och kan därmed kontrolleras medvetet av bebisen!


Öronen står ut från huvudet, och i munnen börjar de första groddarna till barnets permanenta tänder dyka upp. Armar och ben har nu korrekt relativ storlek i förhållande till kroppen och fötterna är hela 2,5 cm långa!


Du

Många kvinnor kan känna livmodern 2-3 cm under navlen och om du ser din profil i speglen kan du verkligen se hur din kropp har förändrats. Det är inte ovanligt att vid det här laget ha gått upp 5-6 kg. Av detta svarar beisen för c:a 200 gram, moderkakan 170 gram och fostervattnet ungefär 310 gram.


Vidare har dina bröst ökat i vikt med 170 gram vardera och livmodern med ytterligare 300 gram!


Det är viktigt att komma ihåg att viktökningen skiljer sig mellan olika kvinnor och det finns ingen anledning till panik om du gått upp lite mer eller mindre än genomsnittet.


Viktökningen kommer förmodligen att påverka din hållning och din sömn.

Av Annika - 8 april 2011 08:29

Vår käre vän Mike som sjöng två fantastiska Whitesnakelåtar och en Cloudscapelåt på vårt bröllop är med på en låt " as the crow dies" på  Arjen Lucassens nya Star One platta "Victims of a modern age. Ni måste bara lyssna på den. Helt fantastisk. Mike är en fantastisk sångare som är med i ett antal band såsom Cloudscape, Full Force och Silent Memoral. Han kommer att bli stor det vet jag. 


Av Annika - 8 april 2011 08:15

Jag glömde att jag lovat er bild och recept på Grogonzolasåsen:

Ett litet problem dock, jag åt upp den innan jag kom på att jag skulle ta en bild, ooops. Men jag kan lova er att jag ska göra den fler gånger och då ska ni få bild.

Här kommer receptet.


4 pers.


Fräs upp: 2 paket bacon, 1 finhackad gul lök och en stor burk skivade champinjoner.

tillsätt sedan 5 dl creme fraiche och gorgonzola. låt puttra upp.

servera tillsammans med tagliatelle.


Se, hur enkelt som helt och underbart gott.

Av Annika - 8 april 2011 08:01

Tjoohoo, nu är det äntligen fredag och jag sitter här med mitt kaffe och försöker skriva en inköpslista på vad vi ska äta i stugan i helgen. Det kommer att bli Grillat, Grillat, Grillat.

Det ska bli så underbart att komma iväg bara maken och jag. krypa upp i soffan med lite chips och en bra film. Strosa på stranden hand i hand, (japp det låter som en sliskigt romantisk film hihi)



Vi ska även sova framför den öppna spisen. (Japp nu kan ni kräka åt allt det sötsliskiga) Underbart


På söndag är det första hemmamatchen för HF och maken ska såklart dit och sjunga och heja så att när han kommer hem knappt kan prata (jo det brukar faktiskt vara så) Väldigt manligt.

 



Själv ska jag göra något väldigt kvinnligt, jag ska åka till Familia och få fransk manikyr och pedikyr.

Något liknande detta:

   



Det ska bli underbart. ska boka tid längre fram i graviditeten också när jag absolut inte kan nå mina tår. måste ju ha fina tår när man ska ha dem i nyllet på läkare och barnmorskor :-)


Men först jobba.


God Morgon Världen!!!

Av Annika - 7 april 2011 09:48

Är ni en 60-tals husmor?



Eller är ni en 2000-tals husmor?


    


Jag vet nog vilken husmor som maken önskar att jag var och jag vet vilken husmor jag är  


Skapa flashcards