Allmänt Förvirrad Småbarnsmamma

Alla inlägg under mars 2011

Av Annika - 25 mars 2011 11:42

 

 

Bebisen

Vikten har fördubblats på bara två veckor och nu väger ditt barn c:a 100 gram. Längden från topp till tå är mellan 14-16 cm vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.


Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.


Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.


Du

Moderkakan växer med en otrolig hastiget tillsammans med bebisen, och vid förlossningen kommer den att väga nästan ett halvkilo. Såhär dags är moderkaken väl utvecklad och förser fostret med allt det behöver, och  för bort avfall som det inte längre behöver. Samtidigt flyttas livmodern uppåt i din mage och kan nu kännas 3-5 cm nedanför din navel. Den syns förmodligen tydligt att du är gravid vid det här laget och en viktökning på 2,5 till 4 kg är normal.


Kanske har du redan känt bebisen röra på sig i magen, men det är inte ovanligt att det dröjer ytterligare några veckor. Det kan vara mycket lugnande att känna bebisens rörelser därinne, även om det inte är varje dag, och veta att allt är väl.


Du kanske märker att tandkött och näsa böder lättare, vilket beror på ditt ökade blodtryck och ökade blodvolym. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.

Av Annika - 25 mars 2011 09:21


Hihi vad rolig


Av Annika - 25 mars 2011 08:53

Läste Magdalena Graafs blogg och snacka om att hennes son kommer att få men för livet :-)


Detta skrev hon:



Hoo’hoo! Ha’haa! Nu dör jag!
Jag skrattar så mycket att jag nästan måste gå och hämta en av Tristans gamla blöjor i förrådet!


Lance tjuvlånade min Onepiecedräkt till skolan imorse.
(Jag hade den på mig 10min, då jag gick och fick en massage på skidhotellet i söndags..)
Vad stackars Lance glömde kolla, var fickorna!
När Lance står och redovisar sitt geografiarbete framför klassen blir han lite nervös…Börjar pilla i fickorna.. OCH drar upp något konstigt?!?
Han håller upp det inför klassen…Men inser FÖRSENT att det är mammas gamla skitiga trosor!! Haha!
Jag kan inte sluta skratta!!! Tror du Lancelot kommer få men för livet!?!
Ho’ho!! Stackarn! Vad kul men fruktansvärt pinsamt!
Jag måste genast boka upp en tid med skolpsykologen! Annars kan jag garantera att han kommer tituleras i Aftonbladet som ”Sigtuna-mannen” om 10 år.



Engångstrosa, någon?!
(NEJ ingen modell jag använder regelbundet, de är ”massageunderkläder” man normalt kastar efter en behandling, dock inte jag;-)


Av Annika - 25 mars 2011 08:18

Nu är det bara några timmar kvar innan helgen börjar och den kommer att gå i tjejkompisarnas tecken.

Ikväll ska ett helt gäng till Madame Moustach på After work och äta  och dricka (för dem som kan) gott och snacka av oss. Det ska bli superkul.


Imorgon ska jag ha 3 tjejer på middag. För att förstå vår förväntan på den här kvällen måste jag ge er lite bakgrundsinformation:


För 13 år sedan åkte vi fyra till italien på semester. Vi hade fantastiskt roligt och vi var väldigt besvikna när vi skulle åka hem. Vi hade redan bestämt oss för att åka dit igen året efter men det var ju evigheter tills dess. Vi beslutade oss för att träffas en gång i månaden, äta italiensk mat, lyssna på italiensk musik och titta på fotona som vi tagit (ca 7 miljoner stycken). Vi kallade dessa för italienmöten.


Detta var som sagt 13 år sedan och vi har varit i italien otaliga gånger sedan dess men nu var det rätt länge sen. Därför beslutade jag mig för att bjuda in tjejerna på ett italienmöte. Alla ska ta med foton och musik så fixar jag lite italiensk mat.

Ska bli hur kul som helst.


Men men, först måste jag jobba lite, lovar att återkomma med foton från helgen bravader :-) kanske måste censurera vissa om inte alla :-)


God morgon Världen!

Av Annika - 24 mars 2011 15:56

Fy vad jag har ont idag, inte i magen men runt om, bäcken, rygg mm. Tror att jag har fått foglossning. Alla symptom stämmer, Jag får höra med Barnmorskan imorgon. Det är gör ju hur ont som helst.


Men...

betyder detta att jag kan ligga på soffan och äta praliner och titta på när maken städar och donar hemma? :-) Det skulle ju kunna bli rätt trevligt ändå. Men betyder det även att det ska göra såhär ont också så föredrar jag att städa själv.


Om nån vänlig själ har tips på hur man kan lindra detta så mottages det med glädje.


Av Annika - 24 mars 2011 08:03

Idag är jag för trött för att blogga, för trött för att jobba för den delen med men

vissa saker måste man ju göra.


Sitter och funderar på om det verkligen har kommit pollen redan eller om jag har en förkylning på gång igen. Den här graviditeten har gett mig helkass imunförsvar i så fall.


Tyvärr får jag ju bara dricka en kopp kaffe så pigg kommer jag nog inte bli idag.


Måtte tiden gå fort så att jag får sova igen. Eller att chefen ringer och säger att jag har fått en extra veckas semester som börjar NU!


God morgon Världen

Av Annika - 23 mars 2011 16:36

Jag måste göra lite reklam för min och makens absoluta favoritserie.


How I Met Your Mother (HIMYM)



 

Den är hysterisk rolig och har ni inte följt den så måste ni börja, den går i repris varje dag på TV6 och sen nya avsnitt varje söndagkväll.

Underbart eller som Barney skulle ha sagt AWESOME!!!!

Av Annika - 23 mars 2011 13:15

Det blev iallafall bättre än tidigare, men ska nog köpa ny murgröna om denna inte tar sig. och ja jag torkade av blomsterlådan efter fotot tagits. (såg själv hur smutsig den var :-)


 


 

Ovido - Quiz & Flashcards